گلیمهای مناطق مختلف ایران از طرح و مواد اولیه ای که برای بافت آن استفاده میشود قابل تشخیص و طبقهبندی هستند.
گلیم ایل شاهسون
مهمترین بافت آنها، گلیمهای سوماک است که در زبان محلی به آن ورنی میگویند. بهطور کلی از طرحهای هندسی شکسته با رنگهای ملایم استفاده میکنند و کمتر میتوان دو گلیم ایل سون را از نظر طرح و رنگ مشابه یافت. بهترین رو اسبی در ایران، جل اسبهای سون است که به صورت شش تکه با رنگهای متنوع است.
گلیم لری
لرها گلیمهای مرعوبیندار میبافند که بیشتر با رنگهای سیاه، سبز، آبی، سفید با نقوش خاص منطقه مشخص میشود. بهترین بافت لرها خورجین بزرگ برای نگهداری اثاث خانه است. حاشیه آنها را برای آنکه محکم باشد قالی بافی میکنند.
گلیم هرسین
گلیم هرسین بنا بر ذوق و سلیقه بافنده و شرایط اطراف او بافته میشود. در حاشیه و زمینه، نقشها ریز و پر بافته میشوند، به طوری که جای خالی در این گلیم وجود ندارد. از پشم بز به علت ضد بید بودن در حاشیه گلیم استفاده میکنند. رنگهای گلیم هرسین عمدتاً به سفید، سورمه ای، سبز و قرمز و اخیراً سرخابی محدود میشود. گلیم هرسین در سازمان جهانی مالکیت فکری به نام شهر هرسین ثبت جهانی شدهاست.[۱] گلیم در استان کرمانشاه انواع مختلفی دارد. نوعی گلیم با نقشهای برجسته در استان کرمانشاه بافته میشود که بدان تلیس گفته میشود.[۲]
گلیم بلوچ
بلوچها به دلیل شرایط اقلیمی همیشه با طبیعت در پیکارند و همواره آرزوی برخورداری از منابع فراوان آب و مرغزار را در بافتهای خود بیان کردهاند. معمولاً سرتاسر گلیم بلوچ از بافت راه راه شکل گرفته که در هر ردیف آن نقوش متفاوت از طرح و رنگ به چشم میخورد. رنگهای تیره مانند قهوه ای، قرمز تیره، شتری و آبی سیر و رنگهای روشن مثل سبز، زرد، قرمز مشخصه طرحهای بلوچ اند.
گلیم خمسه
خمسه از یگانگی پنج ایل شیراز تشکیل میشوند. بافتهای سوماک خمسه ده بید نام دارد. متداول ترین طرح گلیمها زمینه ای طبیعی به رنگ تیره است که ستارگانی مورب به صورت لوزیهای متداخل روی آن بافت شدهاست. گلیمهای ستاره ای را بیشتر به صورت کم عرض میبافند و بعد به هم میدوزند. گلیمهای جدیدتر گاه زمینه ای سفید با عرض بیشتر دارند.
گلیم سنه
سنه امروزه سنندج نامیده میشود. در هیچ جای ایران گلیمهایی به ظرافت گلیمهای سنه بافته نمیشود. طرح آن بیشتر طرح هراتی آمیخته با طرح بوته ای و خطوط مورب در رنگهای متعدد است. زیباترین طرح گلیم سنه، ترنجی در وسط و زمینه ای رنگی دارد و بته ای نیز با ظرافت در آن بافته شدهاست.
گلیم قشقایی
رنگهای تند و شاد از ویژگیهای گلیم قشقایی است اما رنگهای متضادی نیز در کنار رنگهای قرمز و زرد به کار میرود. نقوش هندسی بخش اساسی طرحهای قشقایی است. مانند: هشت ضلعی، ستاره هشت پر، تصاویر طاووس، بز، آهو.
گلیم افشار
طرح مخصوص افشار معمولاً ستارههای متعدد روی زمینه ای به رنگ طبیعی یا رنگ سیر است. نقشها، گلهای ستاره ای هستندکه به صورت مورب کنار هم چیده میشوند و به صورت لوزی در هم نمایان میشوند.
گلیم زرند
دارای بافت چاک دار کوچک است. بیشتر کار عناصر ترکزبان شاهسون است که تعداد زیادی از آنها در این منطقه مقیم شدهاند. گلیمهای زرند، دراز، باریک و با دوامند. طرحهای قراردادی با گل و گیاهی با مو خزنده و گاهی به صورت طرح لوزی مشبک یا دو تا سه ترنج در هم هستند.
گلیم ترکمنی
گلیم ترکمنی سبک و محکم است. در این گلیمها رنگ مهمترین عامل است و رنگ قرمز با سایه روشنهای مختلف نقش ویژه ای دارد، رنگهای دیگر نارنجی، آبی، سبز و گاهی زرد است. این رنگهای متضاد هماهنگی زیبایی به وجود میآورند.
مسند عنبران
این نوع گلیم در عنبران، اردبیل بافته میشود و میتوان گفت نقشهای این گلیم از شیریکی پیچ اقتباس شدهاست و معمولاً ترنجی در وسط آن کمتر دیده میشود و گل متن که کشمیری نام دارد سراسر آن را با تکرار پر نمودهاست و گلهای دیگری که در این بافته به کار میرود عبارتند از: خارا، گل شاه عباسی، گل گرمایی، جفت گل و یک حاشیه در این گلیم وجود دارد که حاشیه چرخی و دیگری حاشیه وکیلی نام گرفتهاند.
ثبت ملی گلیم عنبران در کشور
در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی (گلیم) در سطح کشور معرفی گردید.[۳]
گلیم نخجوان با ویژگی های خاص
گلیمهای بافته شده به صورت مسطح، در زندگی روزمره مردم نخجوان بسیار ضروری بودند. هرچند از نظر رنگ و ویژگیهای هنری بسیار شبیه به گلیمهای قره باغ هستند، گلیمهای نخجوان مشخصههای منحصربفرد خود را دارند. زیلیهای نخجوان که با تکنیکهای بافندگی پیچیده تولید می شوند، از نظر کیفیت نسبت به شدده و ویلی در جایگاه بالاتری قرار دارند.